Zaburzenie słuchu centralnego – objawy, diagnoza, terapia

0
181
słuch centralny

Słuch to jeden z najważniejszych zmysłów człowieka. Dzięki niemu możliwe jest odbieranie dźwięków, wykonywanie działań, jak również porozumiewanie się. Istnieje wiele wad, które ograniczają słuch, jak również możliwość przetwarzania fal dźwiękowych. Jednym z zaburzeń jest negatywne przetwarzanie impulsu słuchowego. Lecz czym właściwie jest słuch centralny? Co może być źródłem i przyczyną zaburzeń z nim związanych? Jakie objawy widoczne są u osoby z tego rodzaju zaburzeniami? Jak postępować w przypadku zaburzeń słuchowych?

Słuch centralny to zaburzenie, które nie dotyczy samego, fizjologicznego uszkodzenia narządu słuchu. Cały układ funkcjonuje prawidłowo, a źródłem niepowodzeń słuchowych jest błędne ich odbieranie i przetwarzanie. Problem ujawnia się na poziomie neuronalnym i może skutkować wieloma niepowodzeniami, problemami i dysfunkcjami.

Jakie objawy widoczne są podczas rozwoju zaburzenia słuchu centralnego?

Do najczęściej spotykanych objawów można zaliczyć:

  • niedosłuch,
  • wrażenie, jakby dziecko nie rozumiało co się do niego mówi,
  • obojętność na polecenia,
  • niewychwytywanie dźwięków i słów w hałasie,
  • problem z koncentracją,
  • kłopoty z zapamiętywaniem,
  • zaburzony odbiór w przypadku dostarczania wielu bodźców naraz,
  • problem ze zlokalizowaniem źródła dźwięku,
  • brak zainteresowania tańcem, brak koordynacji i poczucia rytmu,
  • trudności w czytaniu,
  • zaburzony proces nauki, wiele innych.

Objawy zaburzeń centralnego słuchu mogą być źle określone, jak również mylone z innymi chorobami lub schorzeniami. Niejednokrotnie mylone jest ono z nadpobudliwością ruchową lub ograniczeniem intelektualnym. Aby prawidłowo zdiagnozować zaburzenie, należy objąć dziecko specjalistyczna opieką i przeprowadzić u niego szereg testów i badań.

Wykrycie niedosłuchu obejmuje możliwe jest jedynie u dzieci, które nie posiadają zaburzeń intelektualnych, mają prawidłowy słuch oraz nie wykazują deficytu wyższych funkcji poznawczych.

Diagnozy dokonują lekarze specjaliści – audiolodzy, logopedzi, laryngolodzy, pedagodzy i psycholodzy.

Słuch centralny to zaburzenie, które należy poddać odpowiedniej terapii. Wczesna diagnoza umożliwia podjęcie działań we wczesnym stadium jego rozwoju. Oprócz terapii dzieciom z tego rodzaju schorzeniem należy zapewnić odpowiednie warunki pracy oraz stworzyć właściwą strefę komfortu. Warunki te można stworzyć m.in. poprzez:

  • eliminowanie hałasu,
  • zmniejszenie liczebności uczniów w klasach,
  • ograniczenie bodźców,
  • możliwość realizacji przez dziecko niektórych bloków przedmiotowych w trybie indywidualnym,
  • eliminowanie z otoczenia urządzeń emitujących głośne i intensywne dźwięki,
  • tworzenie stref ciszy,
  • sadzanie dziecka w szkole, blisko nauczyciela,
  • wyciszanie pomieszczeń specjalną pianką izolacyjną,
  • eliminowanie pogłosu w pomieszczeniach — urządzanie za pomocą firanek, zasłon, dywanów czy okuć,

Ponadto, należy regularnie ćwiczyć z dzieckiem, używając wielu technik i metod działania.

Terapia powinna obejmować zadania takie jak:

  • nauka prostych i mało skomplikowanych zdań,
  • używanie pomocy wizualnych, nauczać przede wszystkim obrazowo,
  • ćwiczenia lokalizacji dźwięków,
  • naśladowanie melodii, odgłosów, dźwięków,
  • ćwiczenie pisania ze słuchu,
  • analiza i przetwarzanie sekwencji słów,
  • zapamiętywanie tekstu,
  • słuchanie, omówienie i dyskusja na temat głośno przeczytanego tekstu,
  • ćwiczenie koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej,
  • ćwiczenia indywidualne powiązane z terapią grupową,
  • kontrolowane zabawy z rówieśnikami itp.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here