Głęboka dysleksja rozwojowa

0
173
głęboka dysleksja rozwojowa

W każdej szkole możemy spotkać osoby, które mają problemy z czytaniem czy też z poprawną pisownią. Są to skutki tak zwanej dysleksji, która jest coraz bardziej popularna wśród młodzieży i często bagatelizowana. Należy pamiętać, że nie jesteśmy w stanie całkowicie wyeliminować dysleksji, jednak możemy zminimalizować jej objawy tak aby nie były one dokuczliwe i nie przeszkadzały w znacznym stopniu naszemu uczniowi.

Dysleksję możemy stwierdzić dopiero po ukończeniu dziesiątego roku życia. Do tego czasu organizm dziecka rozwija się na tyle, że nie jesteśmy w stanie w pełni stwierdzić dysleksji. Głęboka dysleksja rozwojowa charakteryzuje się tym, że dziecko ma duże trudności z zapamiętywaniem gramatycznych regułek oraz z wymową. Termin rozwojowa oznacza, że osoba miewała trudności już od samego początku, a nie było to wynikiem wypadku czy uderzenia po którym nastąpiło uszkodzenie mózgu. Musimy także pamiętać, że dzieci z dysleksją nie są wcale mniej inteligentne od innych dzieci, a niestety często są tak postrzegane.

Do ćwiczenia dysleksji ważna jest codzienna systematyka i zdeterminowana praca nad sobą. Nie jesteśmy w stanie skutecznie zredukować objawów tej dysfunkcji pracując nad sobą tylko raz w tygodniu. Bardzo ważna jest systematyczna codzienna praca. Nie chodzi jednak o to, żeby bezmyślnie wkuwać regułki gramatyczne na pamięć, ponieważ wcale nie o to chodzi. Ważne, żeby dziecko miało swojego nauczyciela, które poprowadzi naszą pociechę przez ten ciężki okres nauki oraz dobierze zestaw odpowiednich ćwiczeń. Problemy z pisownią i czytaniem mogą w znacznym stopniu utrudnić znalezienie pracy w przyszłości dlatego warto się starać, żeby już u młodego dziecka starać się jak najbardziej wyeliminować te objawy. B

ardzo ważne jest też wsparcie, którym należy obdarzyć dziecko, tak żeby nie czuło się ono odcięte i pokrzywdzone w stosunku do reszty społeczeństwa. Trzeba wykazać się dużym wyrozumieniem i nawet jeżeli początkowe etapy nauki nie będą szły po naszej myśli to nie warto się zniechęcać. Dojście do odpowiedniego poziomu jednym zajmie krócej innym dłużej, jednak praca nad sobą zawsze w dłuższej perspektywie powinno przynieść zamierzone skutki. Uczymy się od najmłodszych lat i ważne jest, żeby nauczyć się uczyć, zamiast uczyć się bezmyślnie na pamięć. Trzeba zakodować w dziecku przekonanie o nauce ze zrozumieniem, tak żeby każdy tekst, które nasze dziecko będzie czytało rozdzielać na czynniki pierwsze. Nauka logicznego myślenia jest niewątpliwie fundamentem sukcesu w dorosłym życiu.

Dla dyslektyków ciekawym udogodnieniem jest fakt, że mają oni więcej czasu na egzaminach, ale nie rozwiązuje to wszystkich problemów. Najczęściej mają tego czasu więcej o zaledwie piętnaście czy dwadzieścia minut. Nie wiem czy możemy tu mówić o jakiejkolwiek sprawiedliwości, jest to raczej próba zaakcentowania zdrowego podejścia dla osób posiadających tę dysfunkcję. Jednak z doświadczenia wiem, że i tak większość osób z tego przywileju nie korzysta, ponieważ nie chcą i nawet nie są w stanie dobrze tego wykorzystać. Innym znacznie ciekawszym udogodnieniem jest możliwość posiadania słowników ortograficznych na egzaminach. Te rozwiązanie wydaje się już bardziej zrozumiałe i przydatne w kontekście problemów z pisownią.

Pamiętajmy jednak, że żadne rozwiązania systemowe nie są w stanie zagwarantować nam pełnej równości wobec osób z dysleksją i dlatego tak ważne jest, żeby osoby te ćwiczyły i pracowały możliwie jak najczęściej nad sobą. Tylko to jest sprawdzona droga do sukcesu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here