Dysleksja a inteligencja

0
55
dysleksja a inteligencja

Termin dysleksji jest powszechnie rozpoznawany w społeczeństwie, zwłaszcza w grupach, które mają styczność z dziećmi w wieku szkolnym. Problemy w nauce czytania i pisania dają się we znaki w szkolnej ławce, w znaczny sposób utrudniając codzienne życie uczniów, zwłaszcza tych, którzy jeszcze nie zostali w poprawny sposób zdiagnozowani.

Mimo, że dysleksja jest częstym zaburzeniem, świadomość mechanizmu jej działania nie jest powszechna. Dzieci dotknięte tym zaburzeniem mogą spotykać się z niesłusznymi ocenami oraz stygmatyzacją; Nierzadko zdarza się, że zostają odebrane jako mniej inteligentne od swoich rówieśników, właśnie poprzez trudności w nauce czytania i pisania. Jednak dysleksja a inteligencja to nie taka prosta zależność.

Jednym z kluczowych aspektów przy poprawnym rozpoznaniu dysleksji jest stwierdzenie, że poziom inteligencji u danego dziecka jest na poziomie co najmniej przeciętnym; Często zdarza się również sytuacja, w której dyslektyk wykazuje wyższy poziom inteligencji niż przeciętnie oczekiwany w danej grupie. Co więc dokładnie dzieje się w mózgu dyslektyka? Skąd trudności w czytaniu i pisaniu, mimo nierzadko wysokiej inteligencji?

Naukowcy badający skomplikowany problem dysleksji twierdzą, że zaburzenie pojawia się jeszcze w życiu płodowym, lub najpóźniej podczas porodu. W wyniku drobnych uszkodzeń móżdżku pojawia się dysleksja, która najczęściej objawia się dopiero w wieku wczesnoszkolnym. Jeśli u dziecka pojawiają się symptomy dysleksji, powinno ono dostać w pierwszej kolejności wsparcie ze strony rodziców oraz pedagogów, oraz uzyskać dostęp do profesjonalnej diagnostyki. Dzieci wczesnoszkolne mogą gwałtownie reagować na niepowodzenia w nauce spowodowane przez zaburzenia dyslektyczne, co może negatywnie odbijać się na ich dalszym rozwoju.

Czy dysleksji można zapobiec? Nauka wydaje się zaprzeczać takiej możliwości. Najnowsze badania wskazują na to, że jest to zaburzenie dziedziczne. Jeśli któreś z rodziców cierpi na dysleksję, szansa na odziedziczenie jej przez dziecko wynosi około 40 do 50%.

Jak już wspomniano wyżej, za trudności związane z dysleksją odpowiada przede wszystkim niewielkie uszkodzenie neuronów w obrębie móżdżku. U zdrowego człowieka móżdżek odpowiada za automatyzację wielu czynności, między innymi za optymalizację uwagi słuchowej i wzrokowej, ruchy gałek ocznych, co w efekcie przekłada się m.in. na umiejętność czytania „po cichu”. U dyslektyka, w wyniku niesprawności móżdżku, będą pojawiać się problemy z taką automatyzacją. Czynności związane z czytaniem i pisaniem mogą sprawiać dużą trudność i być obarczone dużym zmęczeniem. Dla dyslektyków charakterystyczne jest wolne czytanie oraz pisanie, trudność ze zrozumieniem przeczytanego tekstu, opuszczanie pojedynczych liter lub głosek. Co ciekawe, dyslektyk może również mieć problem z podpisywaniem się w ten sam sposób – za taką czynność również odpowiada móżdżek, który u osób cierpiących na dysleksję jest w dużo słabszej kondycji.

Mimo wymienionych trudności dyslektycy mogą osiągać wysokie wyniki w nauce oraz przodować w innych zajęciach. Aby tak się stało, muszą jednak otrzymać odpowiednie wsparcie już na wczesnym etapie swojego rozwoju. Niesłuszne oceny oraz podważanie inteligencji młodego dyslektyka z całą pewnością działają destrukcyjnie na samopoczucie takiego dziecka, mogąc przyczynić się do dużej niechęci do szkoły, oraz poważniejszych problemów natury psychicznej.Warto więc szerzyć świadomość na temat dysleksji i dbać o to, by zarówno rodzice jak i pedagodzy wiedzieli, jak pracować z tym zaburzeniem.

PODZIEL SIĘ
Następny artykułDysleksja głęboka – zalecenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here