Dysleksja to coraz bardziej popularne i postępujące zaburzenie związane z językiem i jego nauką. Osoby borykające się w problemem dysleksji posiadają trudności w nauce czytania i pisania, jak również doznają wielu niepowodzeń podczas procesu edukacji. Warunkiem zdiagnozowania choroby jest zdolność intelektualna, a problemy nie wynikają z lenistwa lub nieznajomości podstawowych zasad pisowni, ortografii czy gramatyki.Jak rozpoznać dysleksję? Jakie można zauważyć jednoznaczne objawy? Jak radzić sobie z zaburzeniem? Jakie ćwiczenia dla dzieci z dysleksją umożliwią dalszy rozwój i ograniczenie wady?
Diagnoza dysleksji niekiedy może być długotrwała i uciążliwa. Jednakże stwierdzenie i potwierdzenie schorzenia może pomóc w dalszym rozwoju oraz wyjaśnić niektóre przeżyte niepowodzenia. Dzięki dobrze przeprowadzonym testom możliwe jest wczesne wykrycie wady, jak również szybkie wdrożenie odpowiedniej terapii.
Dziecko, u którego zauważono jednoznaczne objawy, należy skierować na badania i testy, które określają ogólne możliwości intelektualne dziecka. W badaniach zawarte są testy z zakresu logopedii, laryngologii, pediatrii, testu okulistyczne i psychologiczne.
Niepowodzenie i ujemne wyniki badań upoważniają specjalistę do wydania zaświadczenia o dysleksji, a samo dziecko objęte jest specjalnymi warunkami pracy, w tym wydłużonym czasem rozwiązywania zadań.
Do najczęściej występujących objawów dysleksji należą:
- brak koordynacji,
- problem w wykonywaniu codziennych czynności – zapinaniu guzików, wiązaniu sznurowadeł, trudność w posługiwaniu się nożem i widelcem,
- trudności w zapamiętywaniu wierszyków,
- problem w zapamiętywaniu pewnych sekwencji i nazw np. pór roku,
- przekręcanie wyrazów,
- kłopoty z określenie stron – prawa, lewa,
- mylne określanie przyimków,
- brak chęci rysowania,
- trudności w szeregowaniu przedmiotów,
- nieustalona lub mieszana lateralizacja – brak ręki wiodącej,
- późne rozpoczęcie mowy,
- itp.
Wczesna terapia związana z dysleksją może pomóc dziecku w dalszej nauce i przyswajaniu podstawowych informacji. Prawidłowe działania można rozpocząć dopiero w wieku szkolnym – około 10 roku życia, jednakże zauważone objawy u dziecka przedszkolnego mogą nakłonić do stosowania profilaktyki i działań zapobiegawczych.
Za brak zauważonych postępów u małego dziecka nie należy go karać, jak również zniechęcać do dalszej pracy. Aby pozytywnie wpłyną na rozwój malucha, można stosować szereg przydatnych ćwiczeń i czynności.
Ćwiczenia dla dzieci z dysleksją
Dzieci młodsze, u których zauważono braki i kłopoty z wyżej wymienionymi czynnościami powinny rozwijać zdolności manualne i intelektualne. Ponadto powinna być u dziecka rozwijana koordynacja wzrokowo ruchowa oraz ćwiczona pamięć.
Dzieci w wieku szkolnym powinny wykonywać szereg działań związanych z koordynacją, zdolnościami manualnymi oraz intelektualnymi.
Do najbardziej kształcących działań należą m.in.:
- układanie puzzli,
- zabawa klockami i składankami,
- odrysowywanie kontur – placem, mazakiem, kredką, itp.,
- zabawa językiem – dzielenie na głoski, grupowanie przedmiotów,
- ćwiczenia ruchowe w połączeniu z nauką mowy,
- ćwiczenia związane ze słuchem – najki, opowiadania, słuchowiska,
- ćwiczeni zawiązane z równowagą i lateryzacją – np. stanie na jednej nodze z równoczesnym dotykaniem nosa ręką przeciwną do strony postawnej,
- wprowadzenie odpowiedniej diety, odpoczynku, pór snu i aktywności ruchowej,
- wiele innych,
Regularne ćwiczenia dla dzieci z dysleksją w znaczący sposób mogą poprawić wyniki w nauce, jak również doprowadzić dziecko do sukcesu.