Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z dysleksją

0
4544
dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z dysleksją

Szkoła, to miejsce, w którym nasze dzieci spędzają bardzo dużo czasu. Uczą się, poznają nowe osoby. Zarówno rodzicom, jak i nauczycielom powinno zależeć na tym, aby miejsce to było dla dzieci przyjazne. Stworzenie dobrych warunków edukacyjnych dla dzieci, powinno stanowić nadrzędny cel każdej placówki edukacyjnej. Nie powinna mieć miejsca sytuacja, w której uczniowie czują się w jakiś sposób wykluczeni czy gorsi w szkole. Niestety, cały czas mamy co czynienia z sytuacją, w której uczniowie borykający się z dysleksją, są w pewien sposób wykluczeni. Jak zatem sprawić, żeby tak nie było? Co szkoła może zrobić, aby uczniowie z dysleksją czuli się w szkole dobrze? Między innymi na to pytanie znajdziecie państwo odpowiedź w naszym poniższym artykule.

Przede wszystkim – co to jest dysleksja?

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie dotyczące tego, co możemy zrobić, aby uczniowie z dysleksją nie czuli się w szkole źle, powinniśmy wyjaśnić, czym dokładnie jest dysleksja. Jest to rodzaj dysfunkcji, która objawia się przede wszystkim tym, że uczniowie, którzy taką dysfunkcję posiadają, mają przede wszystkim większe problemy z czytaniem. Nie oznacza to, że tacy uczniowie nie potrafią w ogóle czytać. Najprościej rzecz ujmując, czytanie i jego nauka, zajmują takim uczniom nieco więcej czasu. Stąd też, bardzo ważne jest to, aby w prawidłowy sposób dopasować wymagania edukacyjne dla uczniów, którzy borykają się z dysleksją.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z dysleksją – jak to zrobić?

Skoro wiemy już, czym dokładnie charakteryzuje się dysfunkcja, którą jest dysleksja, pora zastanowić się, w jaki sposób możemy pomóc uczniom, którzy się z nią borykają. Ważne jest tutaj przede wszystkim to, aby takie osoby, w żadnym wypadku nie czuły się gorsze od innych. Szczególnie istotne jest to w przypadku dzieci w klasach 1-3 i 4-6. Tam zadania polegające na czytaniu i pisaniu zajmują znaczną część materiału edukacyjnego. Nie zawsze dzieci, które borykają się z dysleksją, są w stanie nadążyć za innymi dziećmi. Nierzadko, takie sytuacje prowadzą do tego, że dzieci, które borykają się z dysleksją, stają się obiektem kpin i śmiechu ze strony innych uczniów. Takie sytuacje są niedopuszczalne i nauczyciele powinni zrobić wszystko, aby nie miały one miejsca.

Uczniowie z dysleksją – jak dopasować do nich wymagania edukacyjne?

Uczniowie z dysleksją powinni zatem otrzymać nieco więcej czasu na przyswojenie czytanego tekstu. Warto też takim uczniom na początku dawać do przeczytania proste, krótkie teksty, z którymi bez problemu sobie poradzą. Co więcej, w przypadku różnego rodzaju sprawdzianów, wymagane jest to, aby uczniowie z dysleksją otrzymali nieco większą ilość czasu na rozwiązanie zadań – w taki sposób, aby mogli ze wszystkim zdążyć. To, co także składa się na dopasowanie wymagań edukacyjnych do uczniów z dysleksją, to także fakt, że dla takich uczniów, w przypadku państwowych egzaminów – np. tych na koniec szkoły, przewidziany jest dodatkowy czas na rozwiązanie zadań. Zwykle takie egzaminy są przedłużone o 45 minut.

Bardzo ważne, jeśli chodzi o pracę z uczniami, którzy borykają się z dysleksją, jest także okazanie im cierpliwości. To, że coś im nie wyjdzie od razu, że będą mieli większy problem z przeczytaniem tekstu – to nic. Przy odrobinie cierpliwości, odpowiedniego podejścia do ucznia, z całą pewnością nauczyciel będzie w stanie stworzyć mu możliwie odpowiednie warunki do pracy. Musimy jednak wiedzieć, że nie w każdej szkole takie podejście panuje. Tym samym, bardzo ważne jest, aby jak najwięcej o tym mówić i uświadamiać nauczycieli, jak ważne jest dostosowanie wymagań edukacyjnych dla ucznia z dysleksją.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here